جدیدترین مطالب خلاقیت
خانه » اسلاید » خلاقیت های جذاب در کاشت سبزه سفره هفت سین عید نوروز

خلاقیت های جذاب در کاشت سبزه سفره هفت سین عید نوروز

حتی اگر همه چيزها هم خريدني بشود، سبزه کاشته شده به دست خود آدم صفای ديگر و صد چندانی دارد. اصلا آدم دوست دارد قدكشيدن سبزه‌اش را به چشم ببيند. همه ما تجربه سبزه كردن گندم را داشته‌ايم. سبزه‌هاي عدس، ماش و تازگي‌ها كلزا را هم، توي عيدديدني‌ها ديده‌ايم. هر سال هم دم دماي عيد بين دو راهي عمل به رسومات و هدر‌دادن اين دانه‌ها و اسراف آنها گير كرده‌ايم كه آخرش سبزه بيندازم يا نه؟ اما درست كه فكر كنيم متوجه مي‌شويم كه مي‌شود سبزه را داشت ولي به يك شكل نو. فقط كافي است به قراردادن سبزه نه فقط روي سفره كه در كنارسفره هفت سين رضايت بدهيد. سبزه یکی از مهمترین اجزای سفره هفت سین ایرانی در عید نوروز است و خلاقیت در پرورش سبزه می‎تواند اثر قابل توجهی در زیباتر و خلاقانه تر شدن سفره هفت سین داشته باشد.  بنابراین در این پست قصد داریم به برخی از روش‎های خلاقانه و جدید در پرورش و طراحی سبزه عید نوروز بپردازیم:

1- هم سبزی خوردن هم سبزه!
همه ساله چندین تن گندم و ماش و عدس و سایر حبوبات و غلات برای کاشت سبزه نوروز مصرف می‎شوند. با این که شاید در مقابل سایر موارد مرسوم در فرهنگ امروز جامعه این اسراف چندان مورد توجه قرار نگرفته اما می‎توان با ترفند ساده کاشت سبزی خوردن به جای سبزه عید نوروز یک تیر و دونشان کرد!

با کاشت سبزی خوردن به عنوان سبزه نوروز، در ایام تعطیلات نوروز که عموما میادین تره بار بسته هستند و عملا دستری به میوه و سبزی تازه به آسانی سابق میسر نیست، هم سبزی خوردن تازه و سلامتی که خودتان کشت کردید در افزایش سلامتی شما و خانواده تان مفید خواهد بود، هم از اسراف میلون ها تن انواع غلات و حبوبات جلوگیری کردید و هم سفره هفت سین خلاقانه و متفاوتی خلق کردید. (برای آموزش روش کاشت سبزی خوردن به عنوان سبزه نوروز اینجا کلیک کنید.)
 
2- هم سبزه نوروز هم درخت میوه!
می‎توانید هسته های لیمو، پرتقال یا نارنج را در یک ماگ یا هر گلدان خلاقانه دیگری پرورش دهید. به این ترتیب در سفره هفت سین خود هم سبزه ای خلاقانه و بسیار زیبا خواهید داشت که با عطر لیمو فضا را جذاب تر و دلنشین تر می‎کند هم سفره هفت سینی کاملا متفاوت و بی نظیر چیده اید!


دست آخر این که این گلدان کوچک و خلاقانه تا مدت ها می‎تواند زینت بخش آشپزخانه، میز غذاخوری یا حتی میز محل کار شما باشد و وقتی به اندازه کافی رشد کرد آن را در باغچه خود بکارید و سالهای سال از میوه و طراوت و عطر خوش آن بهره مند شوید! برای آموزش روش کاشت و پرورش سبزه مرکبات (لیمو، پرتقال، نارنج و…) به جای سبزه نوروز اینجا کلیک کنید.

خلاقیت در کاشت سبزه مرکبات لیمو. پرتقال نارنج به جای سبزه نوروز

3- هم تخم مرغ هفت سین هم سبزه نوروز هم توت فرنگی تازه!
اگر با خلاقیت در ترکیب عناصر سفره هفت سین موافقید می‎توانید سر پوسنه یک تخم مرغ را با دقت بشکانید، محتویات آن را خالی کنید و یک نشای توت فرنگی در آن بکارید! به این ترتیب هم سبزه سفره هفت سین دارید هم تخم مرغ و هم توت فرنگی تازه.
توت فرنگی در تخم مرغ Flower Eggبه علاوه ترکیب سه رنگ سبز، سفید و قرمز تداعی گر پرچم ایران است و یک باغچه مینیاتوری خیلی کوچیک و قشنگ درست کردید که تا مدت‎ها می‎تواند زینت بخش اتاق، محل کار، آشپزخانه و هرجای دیگر باشد.

با ترکیب تخم مرغ و سبزه می‎توان سبزه نوروز خلاقانه متنوع دیگری هم ایجاد نمود به عنوان نمونه موارد زیر هم با همین ایده خلاقانه ایجاد شده اند:

 
4- هم سبزه هم تنگ ماهی هم لبو!
ك عدد چغندر لبويي سالم را كه ريشه‌هايش بريده نشده، شسته و توي يك كيسه نايلوني بگذاريد و درش را گره بزنيد. اين كار براي ريشه‌زايي سريع‌تر لبو است. روي كيسه را هم يكي دوتا سوراخ كنيد تا لبو بتواند نفس بكشد. آن را در دماي اتاق بگذاريد. بعد ازچند روز لبو شروع به جوانه زدن مي‌كند. وقتي شروع به ريشه زدن کرد، آن را داخل يك ظرف آب بگذاريد. ريشه‌هاي قرمز رنگ آن هم به تنهايي زيبا هستند پس بهتر است براي لبو يك تنگ شيشه‌اي بلند انتخاب كنيد طوري كه دهانه‌اش متناسب با قطر ميوه لبو باشد تا زيبايي ريشه‌ها هم نمايان باشد.


مي‌توانيد هر 15روز يك‌بار هم برحسب بزرگي گلدان به اندازه نوك قاشق چايخوري از كودهاي آپارتماني (پودري يا مايع) براي قوي‌تر شدن برگ‌ها استفاده كنيد. بعد از يك‌ماه شما يك سبزه ايستاده با برگ‌هاي زياد و ساقه‌هاي قرمز رنگ جذاب خواهيد داشت. فراموش نكنيد كه مثل هميشه گلدان را بايد در نور مناسب قرار دهيد. درصورت كدرشدن آب گلدان هر 3-2 روز يك‌بار آب آن را عوض كنيد. اگر خوب به گلدان رسيدگي كنيد سبزه شما تا 4‌ماه هم ماندگاري دارد. میتونید ماهی عیدتون رو بندازید تو تنگ از ریشه گیاه هم تغذیه کنه. همچنین میتونید بعد مراسم عید نوروز سبزه لبوی خودتون رو تو باغچه بکارید.


5- هم سبزه هم گل زنبق!
چند پیاز گل زنبق، سوسن، لاله یا هر پیاز گلی که دوست دارید تهیه کنید و آن‎ها را تا مرحله جوانه زدن رشد دهید. نتیجه کار دیدنی است! سپس اطراف آن را با اسفنج بپوشانید و روی اسفنج سبزه بکارید. به این ترتیب به نظر می‎رسد شما تکه ای از طبیعت را در سفره هفت سین خود قرار دادید!
همچنین می‎توانید این پیازها را در یک ظرف شیشه ای که در زیر آن سنگ ریزه قرار دادید قرار دهید و یک تلاریوم جذاب درست کنید. به این ترتیب هم گل در سفره هفت سین خود خواهید داشت هم یک سبزه متفاوت و منحصر به فرد!

 

به نظر شما چه روش های خلاقانه دیگری وجود دارد که بتوان بدون آسیب به محیط زیست و اسراف کاری امسال در عید نوروز سبزهسفره هفت سین خلاقانه و دوست دار محیط زیست و طبیعتی داشته باشیم؟

خلاق باشید و خلاقیت را با دوستان و آشنایانتان به اشتراک بگذارید.

یک نظر

  1. تخم مرغه خیلی با نمک بود!

نظر شما چیه؟

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

سوال ضد روبات (الزامی)