جدیدترین مطالب خلاقیت
خانه » اسلاید » خلاقیت در بازیافت : بازیافت الکترونیکی یا E-Recycling

خلاقیت در بازیافت : بازیافت الکترونیکی یا E-Recycling

بازیافت الکترونیکی یک راه حل برای کنترل افزایش دورریختنی های الکترونیکی و الکتریکی است که از آن به عنوان E-Recycling ، E-Waste، E-Cycle یاد می شود. جدای از استفاده مجدد از مواد تشکیل دهنده این لوازم و قطعات، موادی مثل سرب، جیوه و کادمیوم در این قطعات استفاده می شوند که دفن کردن یا سوزاندن آن ها به خاک، آب و هوا آسیب جدی میرساند. ورود این گونه مواد سرطانزا به هوا یا آبراه ها برای تمامی انسان ها مضر است. همچنین دور انداختن پلاستیک، شیشه و مواد فلزی، مانند مس، طلا، نقره و پالادیوم که فلزات نادر و گرانبها هستند، امری غیر منطقی به نظر می رسد. در کشورهایی مثل هند، چین و نیجریه افراد قشر فقیر جامعه به جداسازی این فلزات از زباله های الکترونیکی می کنند. البته به علت انجام بازیافت الکترونیکی به صورت دستی در معرض بیماری های خطرناکی قرار می گیرند.

بازیافت لوازم الکترونیکی

بازیافت الکترونیکی ؛ محال یا ممکن

خیلی از منتقدان بر این باورند که این گونه بازیافت بی اثر و پر خرج است. در این پست قصد در اطلاع رسانی در مورد بازیافت الکترونیکی را داشتیم و محال بودن یا نبودن این پروژه بستگی به دیدگاه و یا روش هایی دارد که ما می توانیم ابداع کنیم یا تحلیل هایی که امکانسنجی این عمل را رد یا قبول کند. که همه این تحلیل ها و روش ها در یک پست و از ذهن یک نفر نویسنده نمی گنجد و نیاز به تحقیقات گسترده، مقالات، پروژه، پایان نامه های بسیاری دارد.

با توجه به این که در دنیا و اعم از ایران ،شرکت های بزرگ و دانش بنیان متعددی به این کار مشغولند. آن چه که مشهود است هرکدام روشی را برای سودآور بودن این فعالیت دارند که همچنان پا برجا هستند.

شرکت های بازیافت الکترونیکی کارخانه بازیافت الکترونیکی

بازیافت الکترونیکیبازیافت لوازم الکتریکیروز به روز لوازم الکتریکی یا الکترونیکی جدید با توانایی های بیشتر و جذاب تر نسبت به نسخه های قدیمی تر وارد بازار می شوند. اکنون سوال اینجاست که نسخه های بسیار قدیمی تر چه می شود؟

با توجه به سرعت بالای ارتقاء قابلیت های سیستم های مختلف می توان به سادگی تخمین زد که چه میزان زباله الکترونیکی تولید می شود. برخی به درون سطل زیباله می روند، برخی درگوشه انباری خاک می خورند و برخی به فروش میرسند (که صد البته عاقبت این تعداد نیز مثل دوتای اول خواهد بود!!!)

بیایید یک بار اسامی لوازم الکترونیکی یا الکتریکی اطرافمان را بشماریم:

کامپیوتر، لپ تاپ، تبلت، موبایل،تلفن، mp3 player، واکمن، ضبط صوت، DVD-CD player، انواع تلویزیون (LCD-plasma- CRT) ، میکروفن، هندزفری،هدفون، شارژرها، یخچال، ماشین لباسشویی، میکسر برقی، کنسول های بازی و….

یک سوال دیگر خود شما چند گوشی نسخه قدیمی دارید که دیگر غیر قابل فروش است؟

اگر غرفه های تحویل بازیافت در دسترس باشد مطمئناً همه به جای نگهداری این لوازم جاگیر آن را تحویل غرفه می دهند. و با توجه به ازدیاد تنوع این لوازم متوجه می شویم که با حجم زیادی از زباله های الکترونیکی مواجه می شویم. که این دلیل بر توجیه اقتصادی برای شروع تحقیق در مورد امکانسنجی بازیافت الکترونیکی دارد.

نظر شما چیه؟

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

سوال ضد روبات (الزامی)