جدیدترین مطالب خلاقیت
خانه » اسلاید » نگاهی به سیر تکامل پراید از سال 1372 تا 1393 در ایران و جهان

نگاهی به سیر تکامل پراید از سال 1372 تا 1393 در ایران و جهان

از سال 1993 (1372) که برای نخستین بار خودروی «پراید» توسط «کیا موتور»در صنعت خودروسازی جهان به عنوان یک اتوموبیل ارزان قیمت وارد بازار شد، تا کنون تحولات ساختاری شدیدی در آن ایجاد شده است. همین موضوع بهانه این مقاله خلاقیت است تا علاوه بر بررسی خلاقیت و نوآوری ایرانی (!) در بازتکرار یک محصول قدیمی و نا امن، آن را با نمونه اصلی سازندگان خود مقایسه کند!

سال معرفی (میلادی) سال معرفی (شمسی) مدل تولید شده کیاموتورز مدل ارائه شده در ایران
1993 1372 Pride پراید
1995 1374 Avella پراید
2001 1380 Rio پراید – ریو!
2006 1385 New Rio پراید با انژکتور!
2013 1392 New Rio 2013 پراید با 2 کیسه هوا!

در سال 81 سایپا تحت فشار سازمان محیط زیست مجبور به نصب کیت انژکتور رو محصولاتش از جمله پر تیراژترین محصولش یعنی پراید شد. در ابتدا حرکت تدریجی به سمت انژکتور بود و کاربراتور هم تولید می‎شد؛ به همین دلیل پراید کاربراتوری مدل 83 هم موجود است اما بعد از سال 83 تولید کاربراتور کاملا ممنوع شد. اولین مدلهایی انژکتوری پراید در سال 81 توسط سایپا تولید شد.(زمنس قدیم ) برای این کار سایپا از آخرین طراح پراید یعنی شرکت کیا کمک گرفت و کیت انژکتوری MPFI (پاشش سوخت با 4 نازل در پشت سوپاپها ) زیمنس که طراحی آلمان هست در اولین مدل پراید انژکتوری استفاده کرد که در ایران به دلیل داشتن دلکوی مانند پراید کاربراتوری به نیم انژکتور معروف شد.

سیر تکامل پراید در ایران و جهان

سیر تکامل پراید در ایران و جهان

مزایای پراید انژکتوری 1381 نسبت به پرایدهای امروزی ایران:

1-پایین ترین مصرف سوخت!
مصرف سوخت پراید انژکتوری 1381 در بین همه پراید ها که حتی از کیت زیمنس جدید که در پراید های X-100  استفاده شده هم کمتر هست. مصرف سوخت کیت زیمنس جدید 6.89 لیتر بر هر 100 کیلومتر است درحالی که مصرف کیت زیمنس قدیم 5.92 لیتر در100 کیلومتر است!

2-بهره گیری از قطعات با کیفیت کره ای
 در سال 81 ایران توان تولید هیچ سنسور و عملگری نبوده 3است؛ بنابراین تمام قطعات این گونه پراید حتی تا امروز به علت کیفیت بالا اصل و مرغوب است!

3-سرعت و شتاب
این مدل‎ها بسیار بهتری نسبت به بقیه پراید ها حتی نسبت به hp+ ها دارند

به نظر می‎رسد تنها تغییر مهم پراید در ایران، افزایش چشمگیر قیمت آن از حدود 5 میلیون تومان در سال 1373 به 21 میلیون تومان در 1393 باشد!

معایب پراید انژکتوری 1381 نسبت به پرایدهای امروزی ایران:
1- کمبود و گرانی قطعات در ایران به خصوص شهر های کوچک
2- کمبود تعمیر کار آشنا و آگاه به چگونگی کارکرد این سیستم برای اطلاعات بیشتر

پراید با سابقه حضور بیش از 20 ساله خود در ایران، از ابتدا همان خودرویی بوده که در سال 1372 ارائه شده؛ در این سال‎ها شایعات زیادی مبنی بر تقویت شاسی یا بدنه و ازین دست مسائل مطرح شده، به خصوص در مورد مدلهای جدید که به نظر نمی‎رسد صحت داشته باشد؛ بطور کلی تمامی مدلهای پراید از یک شاسی واحد بهره برده و از نظر سیستم مدیریت موتور (ECU) به دو گروه ساژم (والئو) و زیمنس محدود می‎شوند.

خودروی پراید معروف به امنیت بسیار پایین است

خودروی پراید معروف به امنیت بسیار پایین است

مدلهای ساژم و والئو که مشابهت های بسیاری به هم دارند از سال 84 تولید و سیستم مدیریت موتور زیمنس هم از سال 85 شروع به تولید شد اما بعد مدلهای زیمنس نسبت به ساژم در تولید پیشی گرفت و هم اکنون دیگر تمامی مدلها زیمنس تولید میشوند که اصلی ترین علت آن قابلیت ارتقاء سیستم نرم افزاری این مدل است.این دو مدل هیچ تفاوت اساسی از نظر عملکرد باهمدیگر ندارند و تنها مدل زیمنس از منظر کارکرد عادی و به زبان عامیانه کمی نرم‎تر و مدلهای ساژم کمی خشکتر عمل می کنند و هرکدام هم طرفداران خاص خودشان را دارند.

بزرگترین تفاوت عملکردی این دو سیستم از سال 86 به وجود آمد! هنگامی که سیستم ایموبیلایزر روی تمامی مدلهای پراید نصب شد. تفاوت آنجا بود که در مدل ساژم در صورت مفقودی یا آسیب دیدن یک کلید از دو کلید اصلی برای معرفی کردن سوئیچ جدید حتما نیاز به سوئیچ یدک (سوئیچ دوم) بود و در صورت مفقود شدن هر دو سوئیچ مالک خودرو می بایست کل مدار را (ECU، ICU و دستگاه سوئیچ کامل) تعویض می کرد! اما در مدل زیمنس حتی در صورت مفقودی هر دو کلید تنها با داشتن کد ایموبیلایزر خودرو مالک قادر بود دوباره دو یا چند سوئیچ جدید را به سیستم معرفی نماید و نیازی به تعویض کامل مدار نداشت.

روش تشخیص پراید مدل زیمنس از ساژم:

1- معمولا کمپانی در مکانهای مختلف (اعم از کارت گارانتی، مشخصات حک شده بر روی درب موتور و … این مورد را قید می نماید.
2- تفاوت بعدی این دو در مدلهای قدیمی به یک مورد خاص هم محدود می شد! برخی مدلهای قدیمی ساژم سنسور میل بادامک (سنسور نقطه مرگ بالا) را نداشتند اما در مدل زیمنس این سنسور در تمامی مدلها وجود دارد.
3- سرانجام اصلی ترین تفاوت این دو سیستم که معمولا مکانیکها و مردم عادی را قادر به تشخیص این دو نسبت به هم می سازد در تفاوت ظاهری کوئل دوبل مورد استفاده در آنهاست. کوئل دوبلهای مورد استفاده در مدلهای زیمنس خطی و کوئلهای ساژم چهارگوش هستند.

سیر تکامل پراید در ایران و جهان

سیر تکامل پراید در ایران و جهان

اما از نظر آپشن یا امکانات رفاهی اصلی پراید در کل به مدلهای زیر تقسیم می شود:

1- هیدرولیک
2- ایموبیلایزر (سیستم ضد سرقت)*
3- دوگانه سوز
4- ABS

* تمامی مدلهای تولیدی بعد از 6 ماهه دوم سال 86 به سیستم ایموبیلایزر مجهز هستند.

ایموبیلایزر یا سیستم ضد سرقت برنامه پیشرفته الکترونیکیی است که اجازه روشن شدن خودرو را به هر وسیله ای جز دو سوئیچ اصلی و یدکی خودرو نمی دهد. در حقیقت هیچ کسی قادر نیست بدون داشتن یکی از دو کلید اصلی و یدکی خودرو را روشن کند. احتمال خطای این برنامه بسیار کم و در حد صفر می باشد.

از نظر شکل ظاهری پراید در مدلهای زیر تولید شده است:
1- هاچ بک (نسیم)
2- صبا (پراید معمولی)
3- پراید 141
4- پراید 132
5- پراید 111(نمای جلو همان 132).
6- پراید 131 (همان پراید صبا با تغییرات ظاهری بسیار اندک در چراغها!)
7- پراید سفری (همان پراید استیشن)

*از بین بین این مدلها، پراید «سافاری» و «هاچ بک» درحال حاضر دیگر تولید نمی شوند.

 

مدلهای 111 ، 131، 141 و 132 هم اکنون درحال تولید بوده و از نظر مشخصات موتور یا شاسی و .. هیچ تفاوتی با مدلهای قدیم خود یا همدیگر ندارند. تنها تفاوت مهم تغییر ظاهری تزیینات رفاهی داخلی آنها با مدلهای قدیمیست.

در این بین131، 132 و صبا هیچگونه اختلافی با هم از نظر مشخصات اصلی بدنه نداشته و تنها مدل 111 بدون صندوق ارائه می شود، مدل 141 نیز به دنبال تغییراتی که در آن داده شد دارای تفاوتهایی با این مدلها و البته ضعفهایی افزون بر این مدلها نظیر به سرو صدا افتادن قسمت عقب خودرو پس از مدت زمان کوتاه و کشیدن وتعادل پایینتر هنگام عبور از پیچها یا مانورها به علت تغییر حالت و وزن بدنه در قسمت عقب می باشد.

از سال 1389 کمپانی اقدام به کد گذاری محصولات خود نمود، بدین ترتیب کدهای زیر در پشت خودروها نقش گرفت که هریک بیانگر یک آپشن خاص برای خودروی مربوطه بود:

1- پراید SX: هیدرولیک و ABS
2- پراید SL: به معنی  ABS
3- پراید ST:ساده
4- پراید LX: هیدرولیک

تمامی مدلها از یک موتور 1323cc بهقدرت تقریبی 60 اسب بخار بهره می برند و تماما وزنی کمتر از یک تن دارند.

 

در میان تمام این خلاقیت و نوآوری‌های ایرانی در محصولی که از هر نظر حتی از پایین‎ترین استانداردهای جهانی بهره نخواهد برد، ارائه خودروی «پراید وانت» در سال 1392 نقطه عطفی در نمایش توان و خلاقیت مهندسانی است که یقینا اگر در راه درست و به‎جا استفاده می‎شد، می‎توانست عامل مهمی در رشد و شکوفایی صنعت خودروسازی کشور (و نه باز تولید محصولات بی کیفیت و قدیمی) باشد!

پراید وانت: جدیدترین خلاقیت و نوآوری نامناسب در بازتولید یک محصول منسوخ و نا امن

پراید وانت: جدیدترین خلاقیت و نوآوری نامناسب در بازتولید یک محصول منسوخ و نا امن

مشخصات فنی موتور پراید:
-قطر و کورس سیلندر : 83/6*71 میلیمتر
مدل : M13NI
نوع : 4 سیلندر خطی
نسبت تراکم :1 : 9،7
تعداد سیلندر : 4 سیلندر
حجم موتور : 1323 سی سی
ظرفیت روغن موتوربا فیلتر : 3.4 لیتر

مشخصات موتور پراید:

مشخصات فنی موتور پراید در حالت بنزینی:
سیستم سوخت رسانی : انژکتوری
حداکثر توان :hp/rpm 62/500
حداکثر گشتاور: N.m/rpm 103/2800
ظرفیت باک : 37 لیتر (در حالت خشک)

مشخصات فنی موتور پراید در حالت گازسوز :
-سیستم سوخت رسانی : Mixer و انژکتوری
-حداکثر توان: 5500Rpm /52hp
-مصرف سوخت در سیکل ترکیبی : 7متر مکعب معادل 5 کیلوگرم در 100 کیلومتر
-ظرفیت مخزن گاز : 48 لیتر (اسمی) حداکثر 8 کیلوگرم (سوختگیری با فشار 220 بار)
-حداکثر پیمایش با گاز : 145 کیلومتر

تقابل 2 غول خودروسازی جهان! یکی کِشنده قوی! دیگری کُشنده قوی!

تقابل 2 غول خودروسازی جهان! یکی کِشنده قوی! دیگری کُشنده قوی!

میانگین مصرف خودروی پراید 7.5 تا 8 لیتر بر یکصد کیلومتر می باشد. به طور دقیق این خودرو در حالت استاندارد و در اتوبان کمترین مصرف 6.3 را ثبت و در شرایط ترافیک و مسافر همراه با کولر نیز می تواند مصرفی بالای 12 یا 13 لیتر را ثبت کند. در این بین مصرف بنزین خودروهای دوگانه سوز میکسری تا حدودی بالاتر از مدلهای عادیست.

منابع و مآخذ:
تالار گفتمان تخصصی پراید: http://forum.pride.ir/showthread.php?t=933
انجمن تخصصی خودرو تیونینگ تاک: http://www.tt.tuningtalk.com/forum/viewtopic.php?f=30&t=84762

 

از سال 1993 (1372) که برای نخستین بار خودروی «پراید» توسط «کیا موتور»در صنعت خودروسازی جهان به عنوان یک اتوموبیل ارزان قیمت وارد بازار شد، تا کنون تحولات ساختاری شدیدی در آن ایجاد شده است. همین موضوع بهانه این مقاله خلاقیت است تا علاوه بر بررسی خلاقیت و نوآوری ایرانی (!) در بازتکرار یک محصول ...

بازبینی کلی

امتیاز کاربر: 3.94 ( 6 امتیازات)
0

۲ نظر

  1. Najmeh NT

    ایران است دیگر….. 😀 آخرین تولیدش هم که دیگه محشره

  2. ممنون از نویسنده بعلت ذکر منابعتون

نظر شما چیه؟

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

سوال ضد روبات (الزامی)