جدیدترین مطالب خلاقیت
خانه » اسلاید » سریال هفت سنگ یا Modern Family؟ کپی محض یا باز هم شباهت شگفت انگیز!

سریال هفت سنگ یا Modern Family؟ کپی محض یا باز هم شباهت شگفت انگیز!

چند ماه پیش که از شباهت شگفت انگیز پوستر و نام فیلم «چ» ابراهیم حاتمی کیا به فیلم CHE فیلم «چه‎گوارا» صحبت کردیم، بحث از برخی فیلم‎های به شدت مشابه نظیر «آژانس شیشه‎ای» با «بعد از ظهر سگی»، «چپ دست» با «50 قرار اول» و… پیش آمد. به نظر می‎رسد آمار این «شباهت‎های شگفت انگیز» در فیلم‎های ایرانی به نمونه‎های غربی که برخی آن را «کپی کاری مو به موی یک اثر» نیز می‎نامند، روز به روز در حال گسترش است، تا جایی که در ماه مبارک رمضان که طبق موازین اسلام بهترین ماه سال است و لزوم محسنات اخلاقی در آن تاکید شده است، سریال «هفت سنگ» هر شب میزبان سفره‎های افطار ایرانیان است!

هفت سنگ کپی Modern family خانواده امروزی

سریال «هفت سنگ» یا کپی جزء به جزء «Modern Family»

سریال هفت سنگ شباهت «خیره کننده» ای با سریال Modern فامیلی دارد و این نکته را در ذهن تداعی می‎کند که اگر کارگردان محترم این سریال (آقای علیرضا بذرافشان) اگر حتی به قول برخی کارگردان های دیگری «اصلا تاحالا در عمرش فیلم خارجی ندیده باشد» یقینا مشابه قول بقیه کارگردانان،اثرش شباهت شگفت انگیز و خیره کننده ای البته «به صورت تصادفی» (!) با یک سریال غربی دارد!

«رخدادها، داستان و قسمت‎های «هفت سنگ» آن‌قدر شبیه سریال «خانواده امروزی» است که هر مخاطبی می‎تواند سکانس‌ به سکانس فیلم و حتی نوع حرکت دوربین و صحنه‎ها را عینا پیش بینی کند!»

سریال «خانواده امروزی» توسط کریستوفر لوید و استیون لویتان در سال ۲۰۰۹ ساخته شد و در سال ۲۰۱۰ توانست جایزه بهترین کمدی جوایز «امی» را به همراه چهار جایزه دیگر «امی» از آن خود کند. در این سریال تلویزیونی سه خانواده از قشر نیمه مرفه آمریکا با روابط خانوادگی خاص خود، به یکدیگر پیوند می خورند و داستان زندگی آن‌ها به صورت طنز به تصویر کشیده می‌شود.

سریال «هفت سنگ» مجموعه‌ای اجتماعی و خانوادگی در لایه‌ ای از اتفاق های کمیک و درباره سه خانواده است که با یکدیگر نسبت نزدیک فامیلی دارند و در هر قسمت با ماجرایی مواجه می‌شوند که شباهت خیره کننده آن با Modern Family نیاز به بررسی ویژه دارد. بازیگران اصلی این سریال مهدی سلطانی، الهام پاوه‌نژاد، بهنام تشکر، شبنم مقدمی، فرناز رهنما، ارسلان قاسمی، پارسا قراخانلو، حامد کیازال، حنانه احدی و روژین نفوتی‌نژاد هستند. کارگردان «هفت سنگ» علیرضا بذرافشان است و خود او به‌همراه سارا خسروآبادی، حسین تراب‌نژاد و فروغ فروهیده داستان آن را نوشته‌اند.

مقایسه شخصیت های هفت سنگ Modern Family

شخصیت های سریال Modern Family در سریال هفت سمگ

نکته قابل تامل درمورد سریال هفت سنگ و Modern Family در آنست که در سریال آمریکایی یکی از زوج‌ها دو مرد همجنسگرا هستند که یک نوزاد دختر ویتنامی را به فرزندخواندگی پذیرفته‎اند و در قسمت‌های پخش شده اخیر با یکدیگر ازدواج کردهاند. البته خوشبختانه در سریال «هفت سنگ» دست کم این مورد باتوجه به ارزشهای اسلامی ویرایش شده و این زوج به یک مرد و زن تبدیل شده‌اند، اما نمی‎توان منکر این نکته بود که کپی یک سریال غربی، هرچقدر هم با تغییرات همراه باشد، یقینا سبب انتقال ناخواسته فرهنگ غربی به زندگی ایرانیان خواهند شد؛ شاید تشخیص تناقض ، یکی از دلایل اصلی «نچسب» بودن و غیر واقعی به نظر رسیدن بسیاری از فیلم‎های ایرانی

خارج از مباحث سرقت ادبی و آثار هنری، با توجه به جنبه‎های «حق الناس» در اسلام (دقت بفرمایید، حق الناس، نه حق المسلم)، حتی اگر ذره‎ای از فیلمنامه و شخصیت‌پردازی‌های سریال «هفت سنگ» آقای «علیرضا بذرافشان» از روی سریال «خانواده امروزی» (Modern Family) محصول شبکه ABC ایالات متحده آمریکا کپی شده باشد، یقینا نیاز مند اجازه رسمی از تولیدکنندگان قبلی و ذکر دقیق مرجع اصلی برای رعایت جنبه «امانت داری» و جلوگیری از رذایلی مانند «سرقت» آثار ادبی و هنری است. یقینا پخش سریالی که حقایق زیادی درمورد آن «شبهه ناک» به نظر می‎رسد، آن هم در سر سفره افطار ایرانیانی که طبق موازین اسلامی به راستگویی، راستی و درستی تاکید شده‎اند، شاید کار درست و پسندیده ای نباشد.

امیدواریم این بار به جای شنیدن عباراتی مانند «شباهت کاملا تصادفی است» یا «من در زندگی ام اصلا فیلم خارجی ندیده ام» و… به برکت این ماه مبارک، این بار شاهد یک عذرخواهی رسمی و احیای معنی واقعی کلمه «حق الناس» در اسلام باشیم و به جای ایجاد «شباهت‎های بی‎نظیر و خیره کننده» در آثار خود با آثار سینمایی و تلویزیونی غربی، به خلاقیت و آفرینش آثار واقعی از فرهنگ و تمدن غنی ایرانی بپردازیم.

یک نظر

  1. Mitra Klg

    خیلی فیلم قشنگی بود من که دوسش داشتم

نظر شما چیه؟

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

سوال ضد روبات (الزامی)