جدیدترین مطالب خلاقیت
خانه » خلاقیت و نوآوری در کسب و کار » خلاقیت در مشاغل » بازار هدف (Target Market) خلاقانه

بازار هدف (Target Market) خلاقانه

یک ایده کسب و کار دارید، روش های اجرای آن را مشخص می کنید. سرمایه لازم را مشخص می کنید. قبل از اجرای ایده این سوال را از خود بپرسید «مشتریان من چه کسانی هستند؟» و اینگونه است که شما باید به دنبال بازار هدف خود بگردید. بازار هدف اصل و پایه یک کسب و کار است و تنها جزئی از بازاریابی و تبلیغات نیست.

target market

 

اکثر سایت ها و کتاب ها برای تعریف یک کسب و کار به آوردن نمونه و مثال از کسب و کارها و کارآفرینان غیر ایرانی می پردازند. ولی به خاطر اینکه با کارآفرینی های زیادی سروکار داریم می توانیم نمونه های ایرانی آن را مثال بزنیم. شناخت بازار هدف یابی در ایران بسیار کارآمد تر است از بازار هدف های خارجی.

 

بازار هدف

 

مثالی از اشتباه در تعیین بازار هدف

«صبحانه نقش موثری برای رشد کودکان و سرحالی بزرگسالان در محیط کار است. و ما هم بر آن شدیم تا لقمه های صبحانه را به صورت آماده برای دانش آموزان و کارمندان تهیه کنیم. تا دانش آموزان از تغذیه مناسب و کامل خانگی استفاده کنند.»

این خلاصه مصاحبه یک کارآفرین است. طبق این مطالب بازار هدف این کارآفرین محترم کجاست؟ مدارس و ادارات یا شرکت ها!

اگر شما جزء آن دسته از افرادی هستید که فکر می کنید این کارآفرین بازار هدف درستی را انتخاب کرده است، باید بگویم که اشتباه می کنید. طبق آخرین اطلاعات بدست آمده بعد از به فروش نرفتن این محصول بین دانش آموزان و کارمندان این محصول در مترو ها به فروش می رسد.

نه اینکه فکر کنید محصول به درد نخور بوده. بلکه باید محصول در بازار هدف درستی ارائه شود. برای مثال این محصول می توانست در تعاونی های مسافربری، تورهای سیاحتی زیارتی ، قطارها، پایانه های مسافربری و دیگر جاهایی که افراد دور از منزل هستند و قادر به تهیه لقمه برای صرف صبحانه نیستند، بهتر و بیشتر فروش می رفت.

دانش آموزان و کارمندان چون از خانه خارج می شوند مطمئناً صبحانه خورده اند و اگر کسی علاقه ای به صبحانه نداشته باشد پس در بیرون از منزل هم برای آن پولی صرف نخواهد کرد. این وسط عده قلیلی باقی می مانند که خواب مانده اند! تصور کنید بعد از بیدار شدن این افراد فقط به دنبال زود رسیدن هستند نه صبحانه!

 

بازار هدف

 

یک بازار هدف دیگر

در مثال دیگری به صافی نانو رنگ ساختمانی می پردازیم که ابداع کننده این محصول بعد از تولید کلان این محصول قبل از بازاریابی مناسب پرداخته است.(که خود این تولید اولیه کلان یک محصول بزرگترین علت شکست در کارآفرینی است.) باید بگویم که این کارآفرین محترم برای بازاریابی ابتدا سراغ نقاش های مختلف رفته و آن ها محصولش را تایید کرده اند. بعد از تولید هیچکدام حاضر به خرید این محصول نبودند! فکر می کنید اشتباه این فرد چیست؟ به نظر شما بهتر نبود این فرد به سراغ رنگ فروشی و لوازم نقاشی فروشی ها (کلی یا جزئی) برود تا محصول خود را معرفی کرده و تعداد محدودی را بفروشد. برخی اوقات بهتر است از واسطه ها به عنوان بازار هدف استفاده شود مخصوصاً اگر آن محصول جدید باشد.

این مثال برای محصولاتی مثل کرم ها و روغن های دارویی که هر روز تبلیغ آن را مشاهده می کنید نیز صدق می کند. به نظر شما فروش این محصولات به لوازم آرایشی و بهداشتی فروشی ها، داروخانه ها، عطاری ها و … بهتر نیست؟

نظر شما چیه؟

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

سوال ضد روبات (الزامی)